Innoveren in het onderwijs, daar wordt iedereen slimmer van
Om leerlingen letterlijk en figuurlijk bij de les te houden, moet je als onderwijsinstelling bij hun belevingswereld aansluiten. Die wereld is hoofdzakelijk digitaal en barst van de innovaties. We werken zelf regelmatig en met veel plezier met stagiairs en weten er alles van. Zo weten we ook dat er scholen zijn die nog altijd met een papieren stagegids werken. Een digitale variant biedt echter veel voordelen en niet alleen voor stagebegeleiders.
Stagegids
Het grootste voordeel op korte termijn is dat tijdrovend handmatig invullen tot het verleden behoort. Maar daar zou het zeker niet bij moeten blijven. Hierbij is het goed om even kort uit te leggen hoe wij digitalisering en innovatie zien. Ze hebben weliswaar veel met elkaar gemeen, maar digitalisering is vooral een kans om de weg vrij te maken voor innovaties en dus echt vernieuwend bezig te zijn. En te blijven. En daarmee mogelijkheden te creëren om niet alleen de rapportages rondom stages te verbeteren, maar de kwaliteit van het onderwijs als zodanig.
Progressie leerlingen meten
Onze eerste suggestie bij het digitaliseren van een stagegids zou zijn om het tijdrovende invulwerk ten behoeven van de stagebeoordeling deels door de studenten zelf te laten doen, en wel in de vorm van een stuk zelfreflectie. Stagebegeleiders hoeven die vervolgens in veel gevallen alleen nog te finetunen. Door te werken met bijvoorbeeld een sterrensysteem en/of sliders kun je vervolgens zowel individuele ontwikkelingen als progressie over alle leerlingen eenvoudig in kaart brengen en erover rapporteren. Niet alleen voor intern gebruik, maar ook naar andere scholen, ouders en zelfs de onderwijsinspectie.
Koppeling met leerlingvolgsysteem
Omdat je met digitale gegevens meer grip op de zaak hebt en sneller ziet wat er goed en fout gaat, kun je deze data ook in breder verband gebruiken om je totale organisatie op langere termijn te verbeteren. Zeker als je zo’n digitaliseringsslag slim aan een leerlingvolgsysteem weet te koppelen. Continu verbeteren heeft nóg meer kans van slagen wanneer je als klant niet alles probeert voor te kauwen, maar jouw IT-partner de ruimte biedt hierin te participeren. Het beste van twee werelden, je kent het wel. Dat participeren zien we bij Epesi ook letterlijk.
‘Virtuele innovatiecollega’
Je weet pas echt wat er allemaal bij klanten leeft en wat ze nodig hebben als je ze door en door leert kennen. En dus langere tijd als een soort ‘virtuele innovatiecollega’ aan hen verbonden blijft. Daarmee borg je tegelijkertijd innovatie op langere termijn. Omdat we bovendien altijd op zoek zijn naar schaalbare c.q. herbruikbare modellen die met wat aanpassingen ook elders inzetbaar zijn, laten we klanten op hun beurt waar mogelijk in kostenvoordelen participeren. Werk jij voor een middelgrote tot grote scholengemeenschap, dan is die kans zeer reëel.
Kopen wat je wilt of willen wat je koopt?
Ons advies aan onderwijsinstellingen die (verder) willen digitaliseren is dan ook om iets te laten ontwikkelen wat ze zelf willen en waar ze echt iets mee kunnen, in plaats van iets te kopen wat de markt biedt. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hoeft dat met een eveneens vooruitstrevende partner, agile werken en de juiste flexibele tools niet eens duurder te zijn dan een kant-en-klaar product.
Wil jij jouw school ook uiterst betaalbaar naar een hoger niveau tillen? Neem dus gerust vrijblijvend contact met ons op via 0118-613220.