Satisfiteers

View Original

Zo wordt de Zeeuwse logistiek dataproof

Data is het nieuwe goud, olie of gas. Klinkt hartstikke fancy, maar wat moet jij er als Zeeuwse ondernemer in de logistiek mee? Want data verzamelen, dat is niet zo moeilijk, maar dan… Hoe maak je er goud, olie of gas van? Door te delen. In deze blog neemt Bart de Ruijsscher, mede-eigenaar van SatisfITeers en lid van de expertgroep van Zeeland Connect op het gebied van automatisering en digitalisering, je mee.

Datadelen cruciaal

Zijn we net gewend aan digitalisering, moeten we ineens weer iets met data. Het verzamelen van die data is niet zo ingewikkeld, maar binnen de logistiek is vooral het delen van data cruciaal. Onlangs kreeg ik een interessante whitepaper toegespeeld door Zeeland Connect, het innovatienetwerk dat overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen in Zeeland verbindt. Deze whitepaper, ‘Het wat, hoe en waarom van datadelen’ uitgegeven door SmartPort, zoomt in op hoe we de havenlogistiek efficiënter, betrouwbaarder en duurzamer kunnen maken. De conclusie zal je niet verrassen, gezien de titel van de whitepaper: door data te delen.

Real-time informatiebeeld

Datadelen is het – jawel! – beschikbaar stellen van data tussen organisaties. In de whitepaper wordt logistiek gedefinieerd als de verbindende activiteit die gericht is op het balanceren van vraag en aanbod en het managen van (vervoers-)bewegingen in een omgeving met beperkte capaciteit van infrastructuur en vervoersmiddelen. Dat moet natuurlijk gebeuren tegen zo laag mogelijke kosten en met zo min mogelijk impact op de leefomgeving. Dat is eenvoudiger te bereiken als ketenpartners – zoals opdrachtgevers, leveranciers en klanten – op geautomatiseerde wijze hun data delen en zo een real-time informatiebeeld onderhouden.

Aan de slag met datadelen

Op basis van gedegen onderzoek én gesprekken met een vijftiental partijen betrokken in de havenlogistiek, concludeerden de auteurs dat er vijf stappen nodig zijn om aan de slag te gaan met datadelen.

1. Werk aan digitale bewustwording van de organisatie

De logistieke wereld beweegt mee in de verdere digitalisering van de wereld. Dat heeft impact op bedrijfsprocessen. Het is daarom belangrijk voor organisaties om digitaal bewust te worden en te werken aan digitale competenties en leiderschap.

2. Het gaat om de processen, niet om de techniek

Welke processen zijn er? Hoe voegt het gebruik van data van elders in de keten waarde toe? Onderzoek de eigen processen, de rol in de keten en welke data er in de keten beschikbaar zijn.

3. Breng de eigen datahuishouding op orde

Een goede datahuishouding is cruciaal als er intensiever data gedeeld gaat worden, maar ook om zelf meer datagedreven te gaan werken. Benoem datastewards die verantwoordelijk zijn voor het waarborgen van de kwaliteit van data, het datagebruik en bijbehorende beveiligingsrichtlijnen.

4. Grijp aanwezige innovatiekansen en begin met datadelen

Nieuwe programma’s die opgezet worden bieden een interessante kans om voorop te lopen in deze vernieuwing. Wees niet bang, maar doe mee en begin met experimenteren en innoveren.

5. Doe het niet alleen

Zoek de connectie met kennisinstellingen die meedoen in innovatietrajecten. Het werken met afstudeerders is bijvoorbeeld een geweldige manier om laagdrempelig met een thema zoals datadelen aan de slag te gaan. Maar ook samenwerken met keten- of technologiepartners kan je een snelle start geven.

Nieuwsgierig?

Ben je benieuwd wat er allemaal speelt binnen de logistiek in Zeeland? Zeeland Connect is van 3 tot en met 6 april 2023 on tour. Met hun trailer bezoeken ze vier interessante en gerenommeerde Zeeuwse bedrijven. Op elke locatie zoomen ze in op specifieke logistieke onderwerpen met interactieve presentaties, breakout-sessies en een kijkje in de keuken. Ook zin in een interactieve bijeenkomst met volop gelegenheid om te netwerken? Check het programma en schrijf je in !

Wil je zelf aan de slag met datadelen maar worstel je nog met de praktische invulling? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op via contact@satisfiteers.nl of geef ons een belletje op 0118- 613 220. Benieuwd wat we nog meer te vertellen hebben? Volg dan onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren.