Digitaliseren? Zet je retail-pet eens op

Als we iets van de detailhandel kunnen leren, is het wel hoe we onze klanten kunnen verleiden. Een kwestie van een mindset, die ook breder toepasbaar is. Elk bedrijf dat fysieke locaties heeft waar mensen worden ontvangen, kan iets van de retail leren. Vier thema’s om over na te denken.

Klantgericht innoveren

Wil je klantgericht innoveren, denk dan eens als een retailer. Zo wist bijvoorbeeld ook ING een superklantvriendelijke en laagdrempelige omgeving voor haar klanten te realiseren. ING wil mensen vooruithelpen, en dat wilde ze ook uitstralen met haar ING-kantoren. Dat heeft de organisatie bereikt door de winkelbeleving voorop te stellen. Hierbij hebben ze nagedacht over vier thema’s.

1. Wachttijdverzachting

Heb je te maken met beperkte capaciteit in de afhandeling van de verkopen en de vragen van consumenten? Zet dan digitale tools in om de wachttijd te verzachten. Door klanten te informeren en te entertainen met een branded wifi-omgeving en een klanttablet, voeg je waarde toe aan het verkoopproces, verhoog je de conversie én de klanttevredenheid. En heb je er weleens gedacht om de kinderen van je winkelende publiek te vermaken met een kids’ corner? Tevreden kinderen, tevreden klanten!

2. Service verbeteren

De klant verwacht vandaag de dag vriendelijke, efficiënte en persoonlijke service. Via een branded wifi-portal kunnen klanten via hun eigen smartphone servicegerichte handelingen uitvoeren: van het vooraf aanmelden van een reparatie tot het plannen van een afspraak, met zo’n persoonlijke benadering maak je het je klanten een stuk eenvoudiger. Voor klanten die – nog – niet zo digitaal onderlegd zijn, biedt een selfserviceterminal vergelijkbare mogelijkheden.

3. Assisted sales

Met een medewerkerstablet geef je ook je medewerkers de juiste tools in handen om eenvoudig en snel servicegerichte handelingen uit te voeren. Zo ondersteun je je medewerkers in het verkoopproces. Doordat ze gerichter en interactiever het aankoopproces met de klant kunnen doorlopen, verhoog je de conversie. Maar ook een branded wifi-omgeving of klanttablet met daarop jouw product- en dienstspecifieke content draagt bij aan die conversie. Denk ook eens aan een touchscreen productconfigurator voor een interactief verkoopproces.

4. Inspireren

Klanten worden graag geprikkeld en geïnspireerd door je product- of dienstaanbod. Natuurlijk zijn je displays en het personeel hierbij belangrijke factoren, maar met ondersteunende tools kun je je klanten nog beter te inspireren. Met productpresentatie en -informatie op een interactief touchscreen overtuig je je klant van de waarde van zijn aankoop. En beeld je eens in hoe een interactief touchscreen dat reageert op pick-up van een fysiek product kan bijdragen aan die unieke beleving van je klant.

Persoonlijke benadering voorop!

Door over deze thema’s na te denken, maak je van je stenen vestiging een serviceondersteunende hubs vol beleving, waar een persoonlijke benadering voorop staat. Of het nu gaat om de klantrelatie, de flexibiliteit en wendbaarheid van je interne organisatie of de beleving van je medewerkers, digitalisering kan je helpen stappen te zetten.

Nieuwsgierig?

Wij geloven in de kracht van digitalisering. In innovatie die organisaties echt een stap (of wat) verder helpt. Nieuwsgierig hoe digitalisering jouw organisatie verder kan helpen? Neem gerust contact met ons op via bart@epesi.nl of bel naar 0118-613220. We leren je graag kennen.

Vorige
Vorige

Digitalisering in de teamsport. Blijere spelers, blijere clubs.

Volgende
Volgende

‘Ze denken mee tot in de haarvaten, dat vind je echt niet bij elke partij.’