7 Tips voor het inzetten van kunstmatige intelligentie in jouw bedrijf

Kunstmatige intelligentie, het houdt de gemoederen bezig. Sommige mensen zweren erbij, anderen zien het vooral als een bedreiging. Of we het nu leuk vinden of niet, dat de technologie grote impact gaat hebben op onze toekomst, dat is een ding wat zeker is. Maar hoe zet je het nu eigenlijk in? In deze blog geeft Bart de Ruijsscher, mede-eigenaar van SatisfITeers, je wat inspirerende en concrete voorbeelden. 

 

Kunstmatige intelligentie, wat is het? 

Laten we even bij het begin beginnen, wat is kunstmatige intelligentie eigenlijk? We probeerden het al eerder uit te leggen, maar of dat gelukt is, is nog maar de vraag. Daarom vroegen we ChatGPT, het taalmodel dat op basis van machine learning-algoritmen verschillende taken uitvoert die verband houden met natuurlijke taalverwerking, om het in jip-en-janneketaal uit te leggen. Het antwoord?  

Kunstmatige intelligentie betekent dat computers kunnen leren en problemen oplossen op een manier die lijkt op hoe mensen dat doen. Dit stelt computers in staat om dingen te doen zoals beelden herkennen, spraak verwerken, aanbevelingen doen en autonome beslissingen nemen. Kunstmatige intelligentie gaat over het intelligent maken van computers op een manier die vergelijkbaar is met de manier waarop mensen denken en leren. 

Wat moet jij ermee als Zeeuwse ondernemer? 

Kunstmatige intelligentie kan veel betekenen voor organisaties, en dan hebben we het niet alleen over de tech-giganten in Silicon Valley, maar ook voor de nuchtere ondernemer in Zeeland en omstreken. Hierbij geef ik je zes concrete voorbeelden. 

1. Tekstinput uit e-mails combineren met klantdata 

Een van de manieren waarop je AI in je organisatie kunt inzetten is door e-mails van klanten te koppelen aan je klantgegevens in CRM- of ERP-systemen. Zo kunnen je medewerkers sneller en efficiënter reageren op vragen van – potentiële – klanten. Dat kan door standaard antwoorden te genereren waarin klantgegevens zijn verwerkt. Een andere optie is het genereren van klantspecifieke antwoorden door prompts – ‘opdrachten’ – aan ChatGPT te verrijken met klantdata.  

2. AI in het programmeerproces 

AI kan je ook helpen om sneller betere software te bouwen. Een AI-model kan worden getraind om programmeercode te genereren op basis van voorbeelden. Het kan ook bestaande code analyseren en optimaliseren. Zo kan je razendsnel code herstructureren, redundante code verwijderen en efficiëntere algoritmen vinden. Kunstmatige intelligentie kan ook helpen in het testproces en om de kwaliteit van code te analyseren en te evalueren.  

3. Geautomatiseerde gegevensanalyse 

Een andere manier waarop je kunstmatige intelligentie kunt inzetten is voor geautomatiseerde gegevensanalyse. AI-modellen kunnen worden getraind om grote hoeveelheden gegevens te analyseren en inzichten te genereren. Door dit te automatiseren, ontdek je sneller trends en patronen op basis van je data. Dit helpt je om betere beslissingen te nemen en groeikansen sneller te identificeren. 

4. Personalisatie van producten en diensten 

Je kunt AI ook inzetten om gepersonaliseerde producten en diensten aan te bieden aan klanten. Door klantgegevens te analyseren, kunnen AI-modellen klanten productaanbevelingen doen op basis van hun persoonlijke voorkeuren. Zo kan je je concurrentiepositie versterken. 

5. Contentgeneratie 

Ook kan AI je helpen content te genereren. Denk aan blogs, productbeschrijvingen, FAQ-secties op je website of socialmediaberichten. Wij denken dat AI qua creativiteit nog niet kan tippen aan de menselijke geest, maar een platform als ChatGPT kan je in ieder geval inspireren en op weg helpen. Dit kan een enorme tijdsbesparing opleveren. 

6. Spraak naar tekst 

Een variant op ChatGPT, van dezelfde organisatie, is Whisper: een automatisch spraakherkenningssysteem (ASR) dat is getraind op 680.000 uur aan meertalige en multitask-supervised data, die zijn verzameld op internet. Whisper is een revolutionair alternatief voor de Google spraak-naar-tekst-API, ontworpen om spraakopdrachten, telefoongesprekken, podcasts, en andere audio-opnames om te zetten naar tekst. Zo kun je Whisper bijvoorbeeld inzetten op je klantenserviceafdelingen om inkomende gesprekken automatisch te transcriberen. Vervolgens kun je deze transcripties analyseren, wat weer inzicht geeft in klantgedrag en trends.  

7. Voorspellend onderhoud 

Een ander voorbeeld van het inzetten van kunstmatige intelligentie is hulp bij het plegen van voorspellend onderhoud. Door sensoren te gebruiken die data verzamelen over de staat van machines en apparatuur, kunnen AI-modellen worden getraind om patronen te herkennen die duiden op slijtage of storingen. Rolls Royce’ predictive maintenance is een goed voorbeeld van hoe kunstmatige intelligentie wordt ingezet om de prestaties van machines te optimaliseren en onderhoud te plannen op basis van voorspellende analyses. Met behulp van sensoren en gegevensverzamelingssystemen monitort het AI-systeem van Rolls Royce de prestaties van vliegtuigmotoren en voorspelt het wanneer er onderhoud nodig is. Op basis van deze voorspellingen kunnen onderhoudsbeurten tijdig worden ingepland, waardoor stilstand van vliegtuigen wordt voorkomen en de kosten van onderhoud worden verlaagd. 

Meer weten? 

Ben je benieuwd wat kunstmatige intelligentie voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met me op via bart@satisfiteers.nl of geef ons een belletje op 0118- 613 220. Benieuwd wat we nog meer te vertellen hebben? Volg dan onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren. 

Vorige
Vorige

5 tips om tijdens de zomer van je IT-burn-out af te komen

Volgende
Volgende

Digitalisering in het mkb. Wat staat je te doen?