Pas op voor de IT-narcist!
Sommige mensen voelen zichzelf beter dan anderen. Ze vertonen egoïstisch en dominant gedrag, willen niets liever dan bewonderd worden en zijn zwaar uitgedroogd als het gaat om inlevingsvermogen. De welbekende middelvinger is hun favoriete gebaar, waarvoor alvast onze excuses. Bart de Ruijsscher, mede-eigenaar van SatisfITeers, vertelt in deze blog hoe je de narcist in de IT-organisatie kunt herkennen. Bart geeft je ook nog vier tips om toch verder te komen. Doe er je voordeel mee.
1. Voelt zich koning – of koningin – IT
De narcist voelt zich vaak de koning van het IT-domein. De gewone mens heeft er natuurlijk ab-so-luut geen verstand van en is vol-ko-men van hem afhankelijk. De IT-narcist haalt veel voldoening uit deze afhankelijkheid.
2. Luistert niet
Wanneer je dan uiteindelijk met een probleem of vraag komt waar je hulp bij nodig hebt, zal de IT-narcist het probleem weer lekker bij je terugleggen. Of hij projecteert zijn eigen ervaringen op jou, want wat hij allemaal heeft meegemaakt was vele malen erger. Waar klaag je eigenlijk over?
3. Gebrek aan empathie
Heb jij ook weleens behoefte om te sparren? Klop niet bij de IT-narcist aan. Als je al een gesprek op gang weet te krijgen, dan is het vaak eenrichtingsverkeer. Inlevingsvermogen? Che?
4. My way or the highway
De IT-narcist staat niet open voor veranderingen en weigert te luisteren naar een ander perspectief. Het is zijn manier of helemaal niet. Punt.
5. Tech-stortvloed
Heeft de IT-narcist het gevoel toch overruled te worden, bijvoorbeeld door hiërarchie, dan zal hij met man en macht allerlei onnavolgbare technische argumenten gebruiken om te ‘beargumenteren’ dat zijn manier de beste is. Zijn we weer terug bij 4: his way or the highway.
Zo kom je verder
Kom jij weleens uit een overleg met je IT-collega met het gevoel dat dit niets heeft opgeleverd? Misschien heb je dan te maken met een IT-narcist. Een paar tips om in dat geval toch een stap verder te komen:
1. Accepteer
Accepteer dat confrontatie of discussie averechts werkt, spaar je energie voor mogelijke alternatieven.
2. Kies de hiërarchische route
Een gelijkwaardig gesprek levert niets op. Kies voor de hiërarchische route, de enige te bewandelen weg.
3. Ga te rade bij een externe partner
Win informatie in bij externe experts of partijen zoals lokale ICT-bedrijven. Zij zullen je vaak een eerlijk en oprecht alternatief kunnen aanreiken.
4. Overtuig het management
Kom je structureel niet verder, overtuig het management er dan – met een deugdelijke onderbouwing – van dat er een oplossing nodig is. Probeer vervolgens een alternatieve IT-oplossing te realiseren met een andere collega of externe partner.
Koninkrijk indammen
Kortom, het is moeilijk verder te komen met een IT-narcist in je organisatie. Er zijn echter wel voldoende mogelijkheden om zijn koninkrijk in te dammen. Vraag je lokale ICT-dienstverlener eens om vrijblijvend advies, zij zullen je vaak prima alternatieven kunnen aanreiken.
Nieuwsgierig?
Ben jij ondernemer in regio Zuid-West Nederland en Zeeland en worstel je met een IT-narcist? Wil je wel een keer lekker sparren over jouw uitdagingen én oplossingen? Zonder blabla. Nieuwsgierig hoe digitalisering jouw organisatie verder kan helpen en wat de juiste partij is om jou daarbij te helpen? Neem gerust contact met ons op via contact@satisfiteers.nl of geef ons een belletje op 0118-613220. Benieuwd wat we nog meer te vertellen hebben? Volg dan onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren.