Navigeren door digitalisering. Moet dat?!

Het lijkt wel of de hele wereld de mond vol heeft van digitalisering. Google er maar eens op. In 0,3 seconden heb je maar liefst 1.720.000 resultaten om je op uit te leven. Volgens van Dale is digitaliseren niet veel meer dan informatie omzetten in digitale vorm. In deze blog vertelt Bart de Ruijsscher, eigenaar van SatisfITeers, waarom digitalisering wel iets meer inhoudt dan dat en hoe je er als ondernemer op inspeelt. 

Digitale transformatie 

Digitalisering verwijst naar het proces van het omzetten van analoge informatie in digitale vorm. Zoals van Dale zegt: informatie omzetten in nullen en enen. Zo kun je het met behulp van computers, telefoons, tablets en andere digitale apparaten bewerken, opslaan en delen. Als we het in zakelijke zin over digitalisering hebben, bedoelen we eerder de integratie van digitale technologieën in alle aspecten van de bedrijfsvoering. Dat betekent nogal wat: het verandert de manier waarop organisaties opereren en hoe mensen communiceren, werken en toegang krijgen tot informatie. Ineens moet je digitale tools en platforms gebruiken en lopen de bedrijfsprocessen anders. Digitalisering heeft dus een fikse impact op bedrijven en mensen. 

di·gi·ta·li·se·ren (digitaliseerde, heeft gedigitaliseerd)1(computer) (informatie) omzetten in digitale vorm (nullen en enen)  

De voordelen van digitaliseren 

Hoe groot de impact ook is, de voordelen zijn te groot om niet te digitaliseren. Zo vertelden we in deze blog al dat je door te digitaliseren je bedrijf toekomstbestendig kunt maken. Het helpt je efficiënter en flexibeler te worden, je concurrentievermogen en de klanttevredenheid te vergroten en te innoveren. En dat is natuurlijk niet iets dat alleen wij vertellen, dat zien we aan alle kanten bevestigd. Zo las ik onlangs een artikel op de site van Rabobank, daarin werd ook het belang van digitalisering voor ondernemers weer eens benadrukt. Een paar mooie inzichten deel ik hier met je. 

Het belang van digitalisering voor ondernemers 

Allereerst: moet je eigenlijk wel digitaliseren? Nee, niemand kan je daartoe verplichten, maar wie een beetje met z’n klanten wil meebewegen, doet er wel verstandig aan. Klanten willen steeds vaker online kunnen shoppen en verwachten maximaal maatwerk en gemak. Als je niet meebeweegt met deze trends en vasthoudt aan je bedrijfsmodel zoals je dat ooit hebt bedacht, loop je grote kans dat je de boot mist. 

Hoe kunnen ondernemers inspelen op digitalisering? 

Goed, je besluit mee te bewegen, maar dan? Begin met helder inzicht verkrijgen in de behoeften van je klanten. Op welke manieren voldoet jouw huidige businessmodel daar wel – of niet – aan? Digitalisering kan je helpen bij het verbeteren van klantprocessen en het innoveren van je businessmodel. Blijf wendbaar en anticipeer op toekomstige veranderingen. 

Digitaliseren door te verbeteren 

Begin ‘simpel’ door je bestaande klantprocessen te verbeteren. Denk aan het digitaliseren van interne en externe processen om kosten te verlagen, klanttevredenheid te verhogen, en inzicht in klantgedrag te verkrijgen. Dit is een eerste stap naar het volgende niveau. 

Digitaliseren door te vernieuwen 

Als je de verbeterslag hebt doorgevoerd, kun je ook besluiten je businessmodel te vernieuwen. Door nieuwe producten en diensten te ontwikkelen met behulp van digitale technologieën zoals big data, kunstmatige intelligentie en Internet of Things, kun je een heel nieuw verdienmodel ontwikkelen. 

Laten we samen bouwen aan jouw toekomst  

Ben je klaar om de mogelijkheden van digitalisering te verkennen? Check de website van ‘Klik op Morgen’ of neem contact met ons op via bart@epesi.nl of bel naar 0118- 613 220. We helpen je graag ontdekken hoe we jouw bedrijf kunnen helpen groeien en innoveren. Dit is niet alleen een kans om voorop te lopen, maar ook om te investeren in een toekomstbestendig bedrijf. 

Vorige
Vorige

Recyclen met een missie. Onze coole samenwerking met GORS

Volgende
Volgende

Zo draag je bij aan een inclusieve organisatie