‘Dankzij B en P besparen we bijna 40 procent op onze IT-kosten’ 

Haulez Assurantiën & Financieel Adviesbureau is dé specialist in fiscale afwikkeling voor grensarbeiders. Daarnaast bieden ze onafhankelijk advies en bemiddeling in verzekeringen en hypotheken, en zijn ze zelfstandig adviseur van RegioBank. Directeur-eigenaar Hans Haulez deelt in deze blog waarom het adviesbureau koos voor een overstap naar B en P, en hoe een IT-partner met de spreekwoordelijke poten in de Zeeuws-Vlaamse klei bijdraagt aan hun succes. 

Van kleine speler naar bekend gezicht in Zeeuws-Vlaanderen 

In de jaren ’80 richtte de vader van Hans Haulez een financieel adviesbureau op met een heldere missie: grensarbeiders ondersteunen bij hun belastingaangiftes en financiële vraagstukken. Hans: “Ik stapte 28 jaar geleden in. Wat begon als een kleine onderneming, is uitgegroeid tot een allround financieel adviesbureau dat een bekend gezicht is in Zeeuws-Vlaanderen. We bieden een breed scala aan diensten, zoals belastingadvies, verzekeringen, hypotheekadvies en een RegioBank-agentschap. Naast directeur-eigenaar ben ik ook adviseur, IT-contactpersoon en het manusje-van-alles binnen het bedrijf.” 

De uitdaging: van lokale server naar toekomstbestendig systeem 

Voorheen draaide de IT-omgeving van Haulez op een serveromgeving. “Onze vorige IT-leverancier had servers voor ons ingericht waarop al onze data stonden en onze processen draaiden,” vertelt Hans. “Maar de afgelopen jaren is bijna alles web-based geworden. Verzekeringsmaatschappijen en banken gebruiken geen eigen software meer; alles draait online. Heb je dan nog zo’n dure serverruimte nodig? Nee.” 

Het enige programma dat bij Haulez nog offline draaide, was het Belgische belastingprogramma. Hans: “Dat is een ouderwets programma, maar het moet wel blijven werken. Onze vorige leverancier zag er geen brood in om dat naar een andere omgeving over te zetten. Dan kom je vanzelf op het punt dat je op zoek moet naar een alternatief. We zochten een oplossing die beter aansloot bij onze behoeften. Bovendien was er bij deze club geen sprake meer van een persoonlijke benadering. Toen we daar in 2013 klant werden, was het nog een kleine club. Maar door overnames waren ze flink gegroeid. Het persoonlijke contact was totaal verloren gegaan. Dat wilden we anders.” 

Hoe B en P in beeld kwam 

Via het RegioBank-agentschap heeft Haulez een unieke samenwerking met vijf andere Zeeuws-Vlaamse kantoren. “We maken gezamenlijk reclame, sponsoren evenementen samen en organiseren activiteiten met elkaar. Theo, de eigenaar van een collega-kantoor in IJzendijke, adviseerde me om eens in gesprek te gaan met Thijs de Groote van B en P. Vanaf het eerste moment voelde dat contact goed.” 

De oplossing: eenvoud en betrouwbaarheid met Office 365 

De overstap naar een Microsoft 365-omgeving bracht rust en efficiëntie. “We werken nu volledig online. Dat sluit perfect aan bij onze web-based processen. Het enige wat we nodig hebben, is een stabiel platform met een goede back-up. Dat regelt B en P uitstekend.” 

Hans was nauw betrokken bij de overstap. “Ik draaide vroeger zelf onze servers lokaal, dus ik heb wel een klein beetje feeling met IT. Johnny van B en P regelde de conversie, maar dat ene offline softwarepakket dat we nog gebruiken, heb ik zelf geïnstalleerd op de nieuwe apparatuur. Alles draait nu als een zonnetje. We zijn echt blij dat we de overstap naar B en P hebben gemaakt. En laten we niet vergeten: we besparen bijna 40 procent op de kosten.” 

Data goed beveiligd en geback-upt  

Een conversie is natuurlijk altijd spannend, zeker als je gevoelige data moet overzetten van A naar B. Onze data bevat burgerservicenummers en financiële informatie van klanten – dat is allemaal behoorlijk gevoelig. Ik ben dan ook blij dat het nu in de cloud staat, goed beveiligd en geback-upt.” 

Waarom lokaal werkt 

De samenwerking met B en P heeft volgens Hans een duidelijk voordeel: de Zeeuws-Vlaamse connectie. “Inmiddels heb ik al met meerdere mensen van de helpdesk van B en P contact gehad. Het is heel prettig om samen te werken met mensen die ook uit de Zeeuws-Vlaamse klei komen. Soms komen ze van de overkant van de Schelde, uit Middelburg, dat werkt ook prima. Doordat we bij elkaar in de buurt zitten, voelt het heel persoonlijk. De communicatie is lekker laagdrempelig en direct. Dat past bij ons.” 

IT is een vak 

Hans heeft een duidelijke boodschap voor ondernemers die ook overwegen om hun IT-omgeving een upgrade te geven. “Denk niet dat je het zelf kunt. Of je nu met een los computertje werkt of een heel team hebt zitten, je hebt een expert nodig die bereikbaar is en met je meedenkt. Zeker vandaag de dag met alle snelle ontwikkelingen en groeiende cyberbedreigingen. IT is een vak, net zoals het onze dat is.” 

Zoek een partner die meedenkt 

Ook deelt hij een waardevolle tip: “Zoek een partner die met je meedenkt, dat verdient zich terug. Op advies van Thijs hebben we een subsidie aangevraagd voor cyberveiligheid: Mijn Cyberweerbare Zaak. Dit is een subsidie die geldt voor kleine bedrijven tot en met vijftig medewerkers en een jaaromzet van maximaal € 10 miljoen. Dat leverde niet alleen financiële voordelen op, maar gaf ons ook inzichten in verbeterpunten, zoals betere beveiliging van ons domein haulez.com. Die tip van Thijs om niet alleen een stukje geld terug te verdienen via een subsidie, maar ook om onze IT eens kritisch te laten bekijken, heeft ons echt geholpen. Dit zijn dingen waar ik zelf niet aan had gedacht.” 

Geïnspireerd?  

Is ICT ook de motor van jouw onderneming en wil je dat die motor optimaal draait? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via thijs@benp.biz of bel naar 0118- 613 220. We leren je graag kennen.     

Geen vraag, maar wel geïnspireerd? Volg onze LinkedIn-pagina of schrijf je in voor onze blogs.     

 

Vorige
Vorige

Autonome agents: jouw slimme assistent voor een efficiënter mkb 

Volgende
Volgende

“Het is niet eerlijk!” Waarom Calimero-IT je groei tegenhoudt