Integreren moet je leren

Het is alweer anderhalf jaar geleden dat B en P en Epesi besloten de krachten te bundelen en de IT-groep SatisfITeers oprichtten. Dat zorgde voor wat reuring in de tent, maar eindelijk begint het stof langzaam neer te dalen. Tijd voor Thijs de Groote, general manager van SatisfITeers en B en P, om de balans op te maken. Zijn grootste les? ‘Alles liep anders dan we vooraf hadden bedacht.’ 

Van B en P naar SatisfITeers, eerst een korte terugblik 

In 1996 richtten Luc en Caroline Buijsse het bedrijf B en P – experts in ICT en kantoor op. Dat maakt B en P met z’n 27 jaren in IT-termen een oude, wijze man. In 2010 haakte Erik de Rechter aan. Door de jaren heen hebben Luc, Caroline en Erik een prachtig bedrijf opgebouwd, met loyale medewerkers en een stabiele klantenkring. Met een groot deel van hen werken we nog steeds. Eind 2019 was het tijd voor Caroline en Luc om iets anders te gaan doen en de business volledig aan Erik over te dragen. Hij heeft het bedrijf naar een volgend plan getild. Begin 2022 ging B en P de samenwerking aan met Epesi – the software innovation factory, van Bart de Ruijsscher. Daarmee zag de IT-groep SatisfITeers het levenslicht. Eerder dit jaar ging ook Erik een nieuwe uitdaging aan en heeft Bart het stokje overgenomen. 

De traditionele Bressiaander en de Middelburgse hipster 

Een fusie komt altijd met de nodige uitdagingen, en dat was bij ons niet anders. We zijn de samenwerking aangegaan met een heldere visie voor ogen. Maar iets vooraf bedenken, blijkt toch makkelijker dan het daadwerkelijk doen. Ik weet nog goed dat we tegen elkaar zeiden: ‘Onze teams zijn complementair en door ze samen te brengen in één team kunnen we nog meer klanten blij maken.’ Ergens hadden we de hoop dat het met een paar stevige vrijdagmiddagborrels vanzelf wel goed zou komen. Dat was een foute inschatting. We hebben het hier over twee bedrijven met twee totaal verschillende bedrijfsculturen. B en P zou je kunnen zien als de traditionele, nuchtere Bressiaander, die met de spreekwoordelijke poten in de klei van de Westerschelde staat. Epesi is eerder de grootstedelijke hipster die er wel van houdt wat heilige huisjes omver te schoppen. Dat verklaart misschien ook wel waarop B en P een Microsoft-huis is, lekker traditioneel, en Epesi een echte creatieve en innovatieve Google-fan. 

Standaardoplossingen met maatwerk verrijken  

Ook de propositie die we in de wereld hebben gezet – standaardoplossingen met maatwerk verrijken – was natuurlijk prachtig bedacht, maar blijkt in de praktijk voor veel klanten te abstract. Als ik klanten vertel dat we ze, dankzij onze samenwerking, beter kunnen helpen met innoveren, kijken ze me meestal een beetje glazig aan. Wat dat nou daadwerkelijk voor ze kan betekenen, dat vinden ze nog moeilijk te begrijpen. Dat ligt natuurlijk veel maar aan onszelf dan aan de klant. 

Interne focus 

Kortom, we hebben veel tijd en energie gestoken in onze integratie. Die interne focus is soms ten koste gegaan van de communicatie naar de klanten. Omdat we minder snel konden schakelen dan we wilden, hebben we zelfs een aantal klanten verloren. Juist datgene waar je we als organisatie voor wil staan: klant- én medewerkerstevredenheid daar hebben we in de afgelopen tijd wat steken laten vallen. 

Tijd heelt alle wonden 

Inmiddels kunnen we wel zeggen dat we een stuk verder zijn. We omarmen de cultuurverschillen en zijn nu oprecht blij met elkaar. De mensen die daar echt moeite mee hadden, hebben ervoor gekozen afscheid te nemen. De blijvertjes, zoals Quintin, Johnny en Arne, maar ook de relatieve nieuwkomers, zoals Vicky en Mo, zien vooral de voordelen van de samenwerking. Wat de andere collega’s ervan vinden? Dat laten we ze in komende blogs lekker zelf vertellen. Of we onszelf ooit SatisfITeers gaan noemen? Dat zal de toekomst ons leren. Wat we in elk geval al met elkaar delen is een gevoel van veiligheid en vertrouwen: fouten maken mag en we gaan voor elkaar door het vuur. 

Alles weer op de rit 

De communicatie naar klanten begint ook weer sterk te verbeteren. We komen nog steeds tijd tekort, maar ik heb er goede hoop op dat we met een maand of wat alles echt goed op de rit hebben. Dat is ook mede te danken aan het feit dat we wat nieuwe medewerkers hebben. Zo is Lukas de Hamer sinds 1 januari onze nieuwe commerciële man voor B en P en SatisfITeers, en begin april is Adriaan Jacobse in ons team gekomen als Innovatie Manager. In die zin versterken het vissersdorp en de stad elkaar: iemand uit Walcheren solliciteert niet in Breskens, andersom geldt hetzelfde. Kortom: de samenwerking begint z’n vruchten af te werpen. Het heeft langer geduurd dan we vooraf dachten, maar terugkijkend denk ik: zo, we hebben wel al echt iets moois neergezet. 

Meer weten? 

Ben je benieuwd wat wij als SatisfITeers voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op via contact@satisfiteers.nl of geef ons een belletje op 0118- 613 220. Benieuwd wat we nog meer te vertellen hebben? Volg dan onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren. 

 

Vorige
Vorige

Doorbreek het digitale kip en A-EI probleem en innoveer

Volgende
Volgende

Flexibele organisatie? Zo doe je dat!